Pages

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ

Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman

–Az-Zaariat: 55

berfikir...masih berfikir!


Assalamualaikum w.b.t

Jom fikir jom! Bape ek umur korg?18?19?20?21?

umurku baru je mencecah 21 tahun pada 7 Disember yg lalu.umurku semakin bertambah... tak sangka.

Hari ni terperasan artikel yg saudara Hilal Asyraf tulis yg bertajuk Sudah 21. Baru 21. Cuba korg bace..n agak2 korg pernah terfikir tak?

Aku kengkadang terfikir gak..apa jasa ku??apa yg telah aku buat sehingga umurku sekarang?korg de terfikir tak?harap2 ade...bila fikir2 balik..masa yg digunakan bersuka ria,berkarok,ber ape2 lg lah yg melibatkan hiburan.....itu je ke yg aku buat??

Aku seorang muslim,ape pula sumbanganku pada agamaku?Cukup ke dengan gerak@suruh kawan2 solat?itu pun kadang2 dirinye pun xterjaga.macam mane ngn kawan2 sendiri yg tengah couple tu?Kenape la aku xbrani tuk bgtau ape yg dorg tgh buat tu salah??

Aku seorang anak,ape jasaku pada kedua ibu bapaku?Harapan ibubapa pasti ingin melihat anaknya berjaya.Tapi result aku?cukup ke utk menggembirakan ibubapaku?Adekah dgn aku bermadah pujangga,ayt manis sana sini dpt membalas jasa ibu bapa ku?Bila ade kt rumah..membantukah aku?atau lagi menyusahkan lagi??

Aku seorang pelajar,adekah aku study betul2?adekah aku buat habis baik utk pelajaran ku?Kenapa aku terasa seperti aku xbelajar ape2?Org kate bila kita study banyak2,pada satu tahap kita akan terasa mcm zero.tapi seriuss ak yg ak rse ni mmg betul2 zero >.<


Aku seorang pepimpin utk persatuan .Sudahkah aku laksanakan tanggungjawabku sepenuhnya?Apa lagi yg aku terlepas pandang?Ya aku tau masih ada yg belum selesai.Aku harap dapat selesaikan dengan bantuan rakan2 sejawatan yg lain.Tempoh utk aku memegang jawatan ni tak lame dh.aku harap aku dapat sempurnakan tugasku.


Aku sebagai kawan kpd anda semua...dah ke aku laksanakan 'tugas'ku sbg kawan?aku bukanlah meanggap itu sbg tugas..harap anda semua faham.Tapi sering sangat kita dengar,kawan bila suka sahaja.Bila duka,kawan tah kemana.
Aku pernah alami.Sangat sakit.Pedih. Aku harap aku bukanlah golongan kawan yg kawan bila suka saja.


jom berfikir lagi...

berfikir tentang kematian...pernah anda terfikir?uhh sangat takut! tapi takutnya hanya pada penulisan,hanya pada bibir yg menyebut.tindakan yg diambil sangat sikit.kn? itulah aku...

masih banyak yg perlu didiperbaiki akan diriku ini...


"Ya Allah..bantu lah hambamu yang mengharapkan akan pertolongnan mu ini."


Secara jujur,aku pernah berubah...aku yg kini bukan lah seperti dulu kala..tapi perubahan masih tidak mencukupi...aku yakin akan ayt al-Quran yg berikut:


"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehinggalah mereka mengubah nasib mereka sendiri."

Disamping kita berdoa,kita juga perlu sertakan dengan usaha utk mencapai perubahan itu.Perubahan yg aku alami dahulu adalah hati.Aku sangat sukar utk terima nasihat dari bapaku sendiri apetah lagi kalau org lain kn...Kalau hati tu dah keras..sangat susah kn?aku tau hati aku keras..lalu aku doa semoga Allah lembutkan hati ni..alhamdulillah..aku senang utk terima pandangan mahupun nasihat..walaupun kengkadang ade yg tak XD


Tapi..aku merasakan aku perlukan perubahan lagi....anda??


Terima kasih pada yg sudi baca post panjang lebor ni  yek ;)

Semoga entry ni membuat anda berfikir...dan bertindak :)






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © aku.dia.kamu. Design By Best Website Design
Buy Traffic and Templates On Sales